Bu makalemizde internetten alınan ürünlerde iade hakkını ve bu hususta merak edilen soruları ele alacağız. İnternetten yapılan her alışveriş satıcı ile alıcı arasında bir mesafeli satış sözleşmesi kurar. Yani aldığınız her üründe bilerek veya bilmeyerek satıcı ile aranızda bir mesafeli satış sözleşmesi imzalamış olursunuz. Bu noktada aldığınız ürünü herhangi bir sebeple iade etmek istediğinizde ne yapabilirsiniz?
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun 24. Maddesiyle mesafeli satış sözleşmelerinde cayma hakkını açıkça ifade etmiştir. Buna göre;
“Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin bu süre içinde satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir. Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Her hâlükârda bu süre cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer. Tüketici, cayma hakkı süresi içinde malın mutat kullanımı sebebiyle meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.”
Son zamanlarda sıklıkla karşılaştığımız bir durum ise özellikle sosyal medyadan alınan ürünlerde satıcının, “iade yok değişim var” şeklinde hiçbir dayanağı olmayan dayatmaları söz konusu olmaktadır. Öncelikle şunu belirtmek isteriz ki cayma hakkını satıcı değil, kanun tüketiciye vermiştir, dolayısıyla da satıcının inisiyatifinde olan bir hak değildir. Böyle bir durumla karşılaştığınızda iade hakkınızı kullandırtmayan satıcılara karşı bir avukattan hukuki danışmanlık alarak iade hakkınızı aktif bir şekilde kullanabilirsiniz.
Son olarak, Mesafeli Satış Sözleşmesi yönetmeliğinde değişiklik yapılmasında dair yönetmelik resmi gazetede yayımlanmıştır. Bununla beraber bazı değişikliklerde uygulama alanı bulmuştur. Şöyle ki;
Elektronik ürünlerde paketi açmasanız dahi iade hakkı kaldırılmıştır. Yani alıcı, paketi hiç açmasa da, paketin içi boş olsa da, ayıplı ürün olsa da iade edemeyecektir ki böyle bir düzenleme kanaatimizce tüketicinin aleyhine durum teşkil eder. Bir diğer değişiklik ise iade sürecindeki kargo ücretine ilişkinidir. Eğer ürün ayıplı değilse iade ücretini tüketicinin karşılayacağı yönündedir.
Gaziantep’te bulunan avukatlık ofisimizde tüketici hakları, tüketicinin korunmasına dair uygulamalar, Tüketici Hakem Heyetine başvuru, Tüketici davalarına dair hizmet sunmaktayız. Her türlü mağduriyetinizin telafisi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.